Bij mij op stal mogen de paardjes zomers altijd overdag lekker de wei op en worden ze 's avonds op stal gezet. Ik weet dat ik Amir oer geen plezier mee doe, hij staat liever buiten. Hij is dan ook het enige paard wat niet aan komt rennen als de staleigenaar fluit om de paarden binenn te zetten. Meestal laat de slateigenaar Amiro dan even staan en een half uurtje later staat Amiro voor het hek te wachten. Waarschijnlijk omdat hij niet alleen wil zijn terwijl zijn maatjes binnen staan, want ik heb het gevoel dat hij niet echt van zijn stal houd (en ik geef hem eigenlijk wel gelijk...)
Maar nu mogen ze dus de wei niet meer in. Ze worden iedere dag een paar uurtjes buiten gezet in een paddock. Ongeveer 15-30 meter, samen met drie andere paarden (vier per paddock dus...) Ik merk gelijk aan Amiro dat hij zijn energie niet goed kwijt kan. Normaal heeft hij een grote wei waar hij doorheen kan corssen en waar hij de hele dag in kan staan, maar nu heeft hij een kleine paddock, geen ruimte voor een flinke galop, en het grootste deel van de tijd staal hij binnen in zijn stal.
Nou dacht ik, misschien is het wel beter voor hem om te vragen of hij wat langer in de paddock mag blijven, maar ik doe Amiro er ook geen plezier mee als hij helemaal alleen buiten staat terwijl de rest binnen is. Verder heeft hij dan geen speelmaatjes en krijgt hij toch zijn beweging niet.
Toen ik vandaag de paddock in kwam kwam hij als een gek naar me toe rennen. Fijn dat hij het leuk vind dat ik er ben, maar het was me iets te duidelijk dat hij wel erg graag de paddock uit wilde voor iets actiefs terwijl hij in de wei meestal iets meer tijd neemt om naar me toe te komen.
Ik weet niet meer wat het beste voor Amiro is. Helemaal een andere stal zoeken? (Hij schijnt erg veel tijd nodig te hebben om te wennen aan een nieuwe plek, en zijn echte eigenaar zal er ook wel niet blij mee zijn). Moet ik me gewoon aanpassen aan de regels van deze stal? Wat is de beste oplossing, want een perfecte oplossing is er voor aankomende winter waarschijnlijk niet?
Ahh, ik wil soms echt mijn eigen weitje en mijn eigen kudde peerdjes...
Bladwijzers