Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Ideale schuilstal met uitloop

  1. #1

    Ideale schuilstal met uitloop

    Hallo,

    Ik ga binnenkort verhuizen en ben nu bezig mijn perceel in te richten. Alle fruitboompjes zijn gerooid en de weide is ingezaaid met een speciaal parrdengrasmengsel. Omheining wordt beoband met 1 schrikdraadje.

    Nu heb ik ook mogelijkheid om binnen stal te maken, maar wil eigenlijk een schuilstal waar ze allemaal (2 oudere Gelderse paarden, 1 enter en een shetlandruintje) onder kunnen.
    Nu is mijn vraag aan jullie:
    - hoe groot moet deze stal zijn
    - welke ondergrond (aarde, tegels, stro, half-half, rubber matten?)
    - voor de stal wil ik een groter gedeelte verharden, zodat ze daar bij slecht weer kunnen lopen / eten. Maar als ik dit met tegels doe, wordt het dan nite enorm glad in de winter? De 2 grote hebben nog ijzers onder ivm hun werk voor de koets. Ben aan het denken over ijzerloos, maar vind het eng na 16 jaar wel op ijzers.

    Graag jullie reacties!
    Groet,
    Rachelle

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jun 2007
    Locatie
    Diepenbeek
    Berichten
    366

    Re: Ideale schuilstal met uitloop

    Ik zou de stal minimum 4 op 6 maken, met de kant van 4 meter open en 6 meter diep zodat ze beter tegen de hitte en de vliegen kunnen schuilen. Bodem en voor de stal van geruwd beton. Achterste deel dan de stal kan je dan ofwle stro ofwel rubber matten op leggen zodat ze een zachter plekje hebben om te liggen, al wordt dat waarschijnlijk met stro toch de mestplek .
    Als je zonder ijzers zou gaan kan je na het geruwd beton deel (wordt niet zo glad) ook nog een stukje met ronde kleine kiezeltjes maken om de hoeven te harden, met ijzer doe je dit beter neit omdat er dan makkelijker steentjes komen vast te zitten.
    Verder kan je nog een stukej rondom afzetten met paaltjes en lint voor als het weer te slecht is of het gras op, kunnen ze rondomrond bewegen zonder het gras stuk te lopen. En als je dan nog hooi en water goed uit elkaar geeft en hooi op verschillende plaatsen dan moeten ze extra veel bewegen en da's alleen maar goed voor hen.
    Veel succes er mee en laat je horen hoe het geworden is?

  3. #3

    Re: Ideale schuilstal met uitloop

    Zelf zou ik de uitloop voorzien van bak-zand/strandzand zodat de paarden lekker buiten kunnen gaan liggen als ze dit willen. Bovendien is het onderhouds vriendelijk je schept de mest er zo uit, voor de hoeven is het ook optimaal zowel voor hoeven met als zonder ijzers. De stal binnen zou ik zeggen doe het half half, de ene helft met vloermatten en de andere helft met zand. Als het in de winter erg koud word kun je over de vloermatten stro heen leggen zodat ze een heerlijk warm en zacht bed hebben. Wat betreft de ruimte die je nodig hebt voor zo'n inloopstal nou daar zie ik het heel ruim, mijn eigen 2tal heeft een overdekte open binnenbox van 12x4m2, hoe meer ruimte ze hebben hoe beter. Wij hebben zelf een gedeelte met matten en zand en dit bevalt super. Wat Gudrun al schrijft mbt het hooi en water lekker uit elkaar zetten zodat ze wel moeten bewegen als ze het één of het ander willen hebben.

    Grtjs Jo

  4. #4
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Ideale schuilstal met uitloop

    Uit mijn hoofd gezegd is de buiten opp. per paard aanbevolen als minimaal 35m2 en de binnenopp. van een schuilgelegenheid 7m2 per paard.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •