Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

  1. #1

    op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Sinds twee maanden lopen er twee Shetland pony veulens bij mij in de wei. Ze zijn nu 6 maanden oud. De ene, Igor, is heel aanhankelijk, vindt het heerlijk om aangehaald, geborsteld, gekrabbeld te worden. De andere, Tiny, is nog wat schichtig, maar went steeds meer aan mij, en komt nu ook uit zichzelf naar mij toe om stukjes wortel te halen. Mijn vraag is: op welke leeftijd kun je beginnen met de 7 games? De friendly game is geen probleem, dat kan ik al met beiden. Zij deinzen helemaal niet terug voor de carrot-stick, en laten mij hun overal ermee strelen. Maar verder? Wat kan ik al van mijn tweetal verwachten?
    Ik kijk uit naar goed advies!!!!
    Groetjes,
    Jeannette
    Be the change you want to see in the world
    Mahatma Gandhi

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    niet veel meer dan de normale dingen die je een veulen leert.
    Wennen aan enge dingen, wat je dus al doet, friendlygame dus. Hoefjes geven, wijken voor druk in beperkte mate, meelopen aan het halster
    Botjes zijn nog erg week, dus ga geen zijwaarts doen, ook geen circlinggame of achterhand omzetten. Daar doe je meer kwaad dan goed mee. Verder lekker jong laten zijn, op de wei laten staan, tot ze een jaar of 2,5/3 zijn.

  3. #3

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Reuze bedankt voor je snelle antwoord, Sandra. Wat je zegt klinkt heel logisch en verstandig! Ik zal je advies goed opvolgen. Misschien nog 'één vraagje: Tiny wil nog niet meelopen aan het halstertouw, zij vindt dat heel eng. Als ik zelf naast zone 4 ga staan om haar aan te moedigen om te gaan lopen, draait zij haar achterhand van mij weg om met haar koppie weer mijn kant uit te kijken. Nu toch doorzetten, of gewoon wat langer laten wennen aan alleen maar halstertje aan hebben?
    Groetjes,
    Jeannette
    Be the change you want to see in the world
    Mahatma Gandhi

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    In het begin iemand mee laten lopen? Jij voorop iemand anders achter het veulen om aan te moedigen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Tiny wil nog niet meelopen aan het halstertouw, [size=99px]zij vindt dat heel eng[/size]. Als ik zelf naast zone 4 ga staan om haar aan te moedigen om te gaan lopen, draait zij haar achterhand van mij weg om met haar koppie weer mijn kant uit te kijken. [size=99px]Nu toch doorzetten[/size], of gewoon wat langer laten wennen aan alleen maar halstertje aan hebben?
    Je geeft zelf al aan dat ze het heeeeeel eng vindt. Dan lijkt me doorzetten geen optie en langer wachten het enige juiste.

    Ik ben geen voorstander van de 7 games op deze leeftijd als je zelf niet al heel veel ervaring hebt. Houd het bij knuffelen, voetjes optillen, beetje borstelen, wellicht mee lopen. De 7 games werken op het principe van DRUK. Dat lijkt me niet fijn voor een veulen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  6. #6

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Pocalover, ook jij geeft goed advies. Er zal nog heel wat geknuffeld moeten worden voordat Tiny net zo vrij is als Igor. Daar hou ik het dan voorlopig maar bij. Samen met voorzichtig hoefjes geven, natuurlijk. Ondertussen kan ik wel grondig de dvd's van Parelli level 1 bekijken, en ervan leren.
    Be the change you want to see in the world. Mahatma Gandhi

  7. #7

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Ja daar kun je vast veel van leren. Leuk om te kijken ook.

    Je schrijft dat Tiny schuchtig is. In dat geval zou ik heel erg opletten geen energie te gebruiken, bewegen in driehoek voor het paard. Dus vanaf de voorbenen schuin naar voren een lijn trekken. In dat gedeelte en vooral dan om het hoofd heb je niks te zoeken. Hihi, dat klinkt heel hard maar ik bedoel het wel zo.

    Chris Irwin heeft daar een interessante DVD over. Die heet roundpen redefined. Niet dat je nu meteen de roundpen in wilt met Tiny maar daar vertelt hij echt heel veel over jouw positie ten opzichte van het paard. Deze cd was te bestellen via http://www.mansour.nl. Of dat nog zo is, weet ik niet. Maar daar kunnen Maaike of Elise vast antwoord op geven.

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  8. #8
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    ik ga met roos mee. De 7 games zijn voor jezelf. Ik zou lekker alleen friendly doen. Niet je eigen skills gaan oefenen op een veulen. Leer het zelf op een ander paard.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  9. #9
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    met het eerste bericht van roos dus

    tweede niet. Ik zou juist je veulen aan zoveel mogelijk dingen laten wennen. Heel langzaam opbouwen dat alles normaal is, niet dingen gaan ontwijken, daar wordt hij alleen maar banger van.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  10. #10

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Dank je wel Sanne en Roos, ik vind het geweldig dat er zoveel mensen bereid zijn, mij meteen antwoord te geven op een vraag. Natural horsemanship-mensen willen elkaar echt goed helpen! Ik voel mij hier thuis.....
    Be the change you want to see in the world. Mahatma Gandhi

  11. #11

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Hoi,

    Goed dat je het zegt Sanne. Ik ben niet duidelijk genoeg. Natuurlijk juist wel halstertje om, hoofdje aaien en dat soort dingen. Maar ik bedoel vooral geen commotie maken bij het hoofd, zeker niet bij een schuchter pony-veulen.

    Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    Alphen a/d Rijn
    Berichten
    165

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Ik ben geen specifiek Parelli-er (pik alles mee wat mij aanspreekt), maar mijn veulen van 5 maanden kent de basis en dat komt uiteindelijk vooral neer op wijken voor druk. Meelopen aan een halster, vaststaan, voetjes geven, zowel voor- als achterhand om zetten (voornamelijk met poetsen, maar ook als ik er langs moet in stal of wei) en dat is het. En overal aanraken natuurlijk. Eigenlijk allemaal spelenderwijs geleerd, nu mag ze opgroeien in de opfok en blijft deze basis zo nu en dan herhaald, meer hoeft ze voorlopig niet te kunnen (tenminste, geen dingen die ze van mij moet leren).
    Groot verschil is wel dat ik haar vanaf de geboorte in handen heb, naast haar redelijk onverstoorbare moeder. Ze is echt heel makkelijk, ik heb haar moeten temperaturen, dat ging zonder hulp, en de antibiotica in zo'n wormenkuurspuit kon zonder halster in het land gegeven worden.
    Als ze straks volwassen is, ben ik blij dat ze deze basis heeft.

  13. #13

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Meelopen aan het halster is vaak eng omdat het paardje de druk ervaart van een trekkend touw.
    Dus.. wel proberen, iets druk op het lijntje zetten en als-ie dan ook maar een milimetertje meebeweegt met je, druk van het lijntje afhalen en belonen! Zo bouw je het stapje voor stapje op.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  14. #14
    Actief Forumlid sannie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    bennekom
    Berichten
    544

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Veulens die de neiging hebben (of al geleerd hebben) aan het halster te gaan hangen kun je helpen de juiste oplossing (vooruit meelopen) te vinden met een TTouch/boerenwijsheid methode. Daarbij gebruik je een bandage of lijn om het paardje rond de boeg, kruislings over de rug en langs de billen (onder de staart, en een stukje boven de hak) in te wikkelen zodat er een soort 8-vorm om het hele lijfje zit. Het kruispunt van de 8 ligt op de rug en gebruik je als het ware als handvat. Het dier voelt zich gesteund door de bandage en door lichte druk op het 'handvat' uit te oefenen moedig je het naar voren bewegen van de achterhand aan, naar voren stappen is zo veel logischer dan wanneer je druk uitoefent op het halster. Dit moet natuurlijk wel voorbereid worden, paardlief moet zich veilig voelen (friendly game met bandage en eenmaal ingewikkeld niet meteen gaan oefenen maar gewoon even laten wennen aan het gevoel) en de bandage/lijn moet strak genoeg zitten om steun te geven maar los genoeg om het dier zich niet opgesloten te laten voelen. Ook hier meteen de eerste aanzet belonen, bij een veulen dat meelopen echt moeilijk vindt moet je de druk al direct weglaten zodra het z’n gewicht naar voren verplaatst.
    De veulens bij ons (2-4 per jaar) leren dit met strotouw, ben ik persoonlijk geen fan van omdat je de kans loopt dat het dier zichzelf bij een schrikreactie pijn doet maar tot op heden hebben ze wel allemaal binnen een week geleerd zonder mama en zonder angst mee te wandelen. En de boerin doet dit als twintig jaar zo dus ze is er erg handig in. Als ze het eenmaal doorhebben kun je de bandage/lijn na een paar dagen weglaten.

    Vind trouwens ook niet dat een veulen heel veel moet kunnen, maar stel dat er iets mee gebeurt en het moet naar de kliniek dan is mee kunnen lopen aan een touw toch wel heel belangrijk.

  15. #15

    Re: op welke leeftijd veulen beginnen met level 1?

    Wat een helder betoog, Sanne! Alles wat je zegt klinkt heel logisch en paard-vriendelijk. Ik ga het inderdaad zo aanpaken. Als touw ga ik dan een zachte longeerlijn gebruiken. die is heel lang en het lijfje van mijn Tiny is nog maar zo klein, dat ik daar makkelijk een 8 mee kan vormen, en nog lengte overhou. Het arme beestje werd, toen ik haar af kwam halen bij de boer, ruw bij de vacht gepakt, door twee man tegelijk, en in het bestelbusje gehesen. Haar vacht is heel dik en wollig, het zal geen pijn hebben gedaan, maar de behandeling was zo volkomen onverwachts voor haar. Nu, na twee weken, heb ik al zoveel bereikt met haar. Zij komt gezellig naar mij toe om haar stukje wortel te eten, laat zich aan haar koppie krabbelen en over de hals aaien. Ik ga alles mooi rustig opbouwen. Bedankt allemaal voor jullie hulp!
    Be the change you want to see in the world
    Mahatma Gandhi

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •