Ik heb vanmorgen de bloeduitslagen van Jilske gekregen en het zou wel eens kunnen zijn dat we met de uitkomsten ervan, de sleutel tot de oplossing van haar problemen hebben gevonden!!
Eerst maar even een paar minder fraaie foto's van haar manenkam en andere plekjes op het lijf:
Waar denken jullie aan? De meesten roepen meteen 'zomereczeem' en da's niet verwonderlijk want het is een Fries en ze schuurt.. de manen vliegen eraf, de manenkam is verhard en opgezet met ribbels.. en de staartwortel kriebelt ook. Toch heb ik altijd een heilige overtuiging gehad dat het geen ZE is wat haar scheelt.Vraag me niet waarom, maar dat gevoel had ik. Het werd ook ( toen ze nog niet van mij was) bevestigd door het inspuiten van cortisonen: als er sprake is van een allergie, dan moet de jeuk meteen ophouden - voor een paar dagen althans. Maar jeuk had ze wel.., de injecties hielpen dus helemaal niet - als je je hand op haar schoft of rug legt dan "rilt' ze over haar hele huid, zo overgevoelig voor aanraking.
Een paar jaar geleden , toe Jilske nog niet van mij was maar wel hier op stal stond, ben ik gaan experimenteren met voeding: minder geven en vooral minder 'rijk' voer. Dat hielp wel iets, maar ze bleef wel rillerig en als ze de kans kreeg om te schuren, dan deed ze dat met overgave.
Jilske is na het vertrek van de vorige eigenaar een aantal jaren uit beeld geweest, maar telkens als ik haar zag was ze kriebelig, rillerig en ongedurig. Haar vorige eigenaar zette haar dag en nacht onder een vliegendeken (ook 's nachts op stal) en zo bleven de manen en staart wel gespaard. Maar aan het onderliggende probleem leek weinig gedaan te kunnen worden.
Toen Jilske door mij overgenomen werd in Mei van dit jaar en weer bij mij kwam wonen, heb ik haar een aantal weken zonder dek laten lopen. En ja hoor, daar begon de ellende! Binnen korte tijd schuurde ze de manen eraf, liet ze zich met graagte door Pauli beknabbelen ( die dus niet knabbelt maar met haar tanden rukt en plukt) en ontstond het beeld zoals op de foto's..
En wat denk je dan? Schimmel? Schurft? Heb ik me nou toch zo vergist? Toch ZE? Dus.. dure dekens aangeschaft en met de wetenschap dat ZE vaak een oorzaak heeft in 'inwendige vervuiling' ben ik van arren moede Drainage compositum gaan geven om haar op te schonen. Dat was geen goed plan want daarna kwam er nóg meer vuil naar buiten. Door Karianne kwam ik op het spoor van Leida Visée, die Jilske sindsdien behandelt en op een 'zachtere' wijze Jilske is gaan opschonen. Metingen met de Lerchner antenne wezen uit dat een aantal organen (lever, nieren, galblaas) niet goed werkten en op basis daarvan startte zij de behandeling met haar druppeltjes. Dat bracht verbetering! Na het derde consult bleken de organen alweer goed te functioneren en actief te zijn. He huidprobleem werd wel iets beter, maar ze zat nog steeds met die rare plekken.. echt zo'n naar gezicht.
Een paar dagen geleden dacht ik: ik wil nou toch wel eens weten wat de 'regulier' ervan zegt en de enige manier om werkelijk een beeld te krijgen is bloedonderzoek! Zo gezegd, zo gedaan..en wat blijkt??
MAGNESIUM TEKORT!!
En dan niet een beetje, maar héél erg tekort!!! ( En een heel klein beetje ijzertekort)
De puzzelstukjes passen opeens! Want.. magnesiumtekort resulteert o.a. in overgevoeligheid in de zenuwuiteinden, vandaar dat iedere aanraking Jilske ook jeuk gaf en pijn deed. Een hele verhandeling over magnesiumtekort staat op PaardN Natuurlijk, en alles wat daar beschreven is, is precies passend in het plaatje van Jilske!
Plus..... weten jullie nog hoe katatonisch Jilske was? Magnesiumtekort veroorzaakt dus ook diepe depressie bij mensen, dus waarom niet bij het paard?
Enne... een jaar geleden heb ik de bodem van onze wei laten onderzoeken.. wat bleek.. nauwelijks magnesium! En Jilske heeft voordat ze bij mij kwam op een stal gestaan die vlak bij ons is, waar nooit gemest wordt (geen kunstmest of natuurlijke mest) en waar dus naar alle waarschijnlijkheid ook veel te weinig magnesium in de grond zit.
Ik ben verbijsterd en vind mezelf nog eens stom ook want ik weet heel goed wat magnesiumtekort bij mensen kan opleveren ( zoals die nachtelijke spierkrampen en overgevoelige huid) maar ik heb dom genoeg nooit die link naar Jilske gelegd.
Welnu, vanaf vandaag gaan we magnesium bijvoeren en een spulletje om de hematocriet waardes wat op te vijzelen. Over twee maanden wordt er dan opnieuw bloed afgenomen om te zien of ze bijgespijkerd is. Het kan zijn dat er in de darmen een probleem zit waardoor magnesium niet goed opgenomen wordt en dat kan dus pas blijken als we haar nu een tweetal maanden bijvoeren met het supplement.
Ik ben optimistisch!!
Volgens mijn DA ( Nienke, je had weer gelijk hoor: deze 'nieuwe' kwam dus niet zomaar.. alles heeft kennelijk een reden!) hebben juist Friezen en sommige andere koudbloeden héél vaak problemen mett magnesium en worden veel paarden onterecht gediagnostiseerd als zomereczemers!
Mensen, mensen.. het zou toch mooi zijn als mijn meidje nu toch weer gaat opknappen? Ze is geestelijk al weer een heel eind opgeknapt.. nu dit laatste stukje nog!
En nog een aanvulling: Pauli is toch vaak zo hyper? Ook dat kan gebrek aan magnesium zijn (dus ik laat haar nu ook onderzoeken!)
Bladwijzers