Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: het eten van bladeren en noten van de eik

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

het eten van bladeren en noten van de eik

Eergisteren de da moeten laten komen omdat mijn paard hoefbevangen was door waarschijnlijk de noten van de eik te eten en pas bekapt is. Nu weet ik dat teveel aan noten ivm looizuur slecht is maar toch niet slecht is omdat paarden in de winter dit nodig hebben voor hun metabolisme op te krinken.

Hoefbevangen omdat mijn paard vorige week natuurlijk is bekapt is me vreemd.

Heeft iemand ervaring met deze wetenschap ?

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: het eten van bladeren en noten van de eik

Het paard van een vriendin van me heeft problemen met zijn lever, bepaalde waarden bleken veel te hoog te zijn en hij moet nu aan de prednison in een poging de waarden weer omlaag te krijgen. Volgens de DA kon dit wel eens komen door de vele eikels die hij gegeten heeft. Die zijn nl. giftig en zouden voor een leverbeschadiging kunnen zorgen. Bij koeien is dit al aangetoond, bij paarden is er kennelijk nog niet zo heel veel over bekend. Het advies bij paarden is echter wel: zorg dat ze geen of in elk geval niet veel eikels kunnen eten.

Het paard van mijn vriendin heeft overigens regelmatig bloedneuzen; door problemen in de lever stolt zijn bloed niet meer goed en kan hij dus makkelijk bloeden.

Het eten van eikels is dus wel degelijk potentieel gevaarlijk maar in welke hoeveelheden het echt gevaarlijk wordt is volgens mij niet bekend en wat dan precies de gevolgen van een vergiftiging zijn, ook niet. Ik heb erop zitten googelen, maar kwam niet veel bruikbare informatie tegen. Of het hoefbevangenheid kan veroorzaken, weet ik dus niet.

Maar ik ben wel erg benieuwd of iemand er meer van af weet!

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Bedankt voor je antwoord en zoals gezegd er zijn gewoon veel dingen die me vreemd lijken. Het eten van bladeren, mos en ook eikels is voor veel paarden is de normaalste gang van zaken. Juist in deze tijd van het jaar pept een paard zijn metabolisme juist op door dingen te eten die hij normaal niet eet of kan eten. Maar volgens de da is teveel van die eikels door het looizuur wat er in zit schadelijk, als er te veel van geconsumeerd wordt. Maar wat is teveel ?
    Kreeg gisteren de bloedwaarden van ons paard en hierin bleek in geen geval dat de nieren of leverwaarden slecht waren. Wel bleken de spierenzymen iets verhoogd wat zorgt voor een beetje stramme spieren. Hij houdt het bij hoefbevangenheid ook omdat de hoeven iets te warm waren en mijn merrie slecht vooruit wilde.
    Ik voer nu wat goed verteerbare muesli met weinig energiewaarden bij om vitamine E en equipalazone poeder te geven.

Wat rot voor je vriendins paard, nu zijn leverproblemen bij mens alsook paarden een groot probleem, en ik hoop dat dit snel beter wordt.

Ook ik ben benieuwd naar ervaringen over het eten van eikels en bladeren.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als je meer reacties wilt, is het misschien handig om het woord 'eikels' in je topic-naam te melden, ipv noten van de eik. Eikels is toch duidelijker, mssn komen er dan meer reacties!
    (Weet alleen niet of je dat nu nog kunt wijzigen??? Kon bij het oude forum wel, maar weet niet of dat nog zo is...)

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Re: het eten van bladeren eikels van de eik

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door johnannet
    Eergisteren de da moeten laten komen omdat mijn paard hoefbevangen was door waarschijnlijk de noten van de eik te eten en pas bekapt is. Nu weet ik dat teveel aan noten ivm looizuur slecht is maar toch niet slecht is omdat paarden in de winter dit nodig hebben voor hun metabolisme op te krinken.

Hoefbevangen omdat mijn paard vorige week natuurlijk is bekapt is me vreemd.

Heeft iemand ervaring met deze wetenschap ?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Euhmmm ja, je quote nu jezelf, maar met welk doel?

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Jaa

Dacht zo de vraag te kunnen veranderen maar denk er beter aan te doen een nieuw onderwerp te starten.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hihi.

Ja is misschien wel overzichtelijker, een nieuw onderwerp starten.

Is dat Belgisch trouwens, 'noten van de eik' i.p.v. 'eikels'?

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Eikels zou idd beter geschreven kunnen worden, de vraagstelling is iets aan de ¨te Belgische kant¨ maar wij Belgen zijn toch erg lollig wat betreft taal, niet ?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja jullie zijn hartstikke lollig!
    Is ook niks mis mee, maar ik had zelf bijna over je topic heen gelezen omdat er 'noten' stond ipv eikels en als meer van die domme hollanders er zo overheen lezen, is dat toch jammer van je topic hè.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja jullie zijn hartstikke lollig!
    Is ook niks mis mee, maar ik had zelf bijna over je topic heen gelezen omdat er 'noten' stond ipv eikels en als meer van die domme hollanders er zo overheen lezen, is dat toch jammer van je topic hè.
    Dank U

het schijnt ook de tijd te zijn wanneer de eikels gegeten worden hoe groener hoe gevaarlijker..als ze bruin zijn is het gevaar minder. Maar hoe dan ook TE veel is nooit goed. Af en toe een paar of een paar handjes geven aan de paarden kan geen kwaad indien ze bruin zijn natuurlijk voor de afwisseling of misschien tijdens een snabbelritje..

Bladwijzers

Forum Rechten