Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: paarden suplementen bijvoeren

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

paarden suplementen bijvoeren

De een zegt dit en de ander zegt dat, wegwijs worden in het doolhof van paarden suplementen is op deze manier niet gemakkelijk want wat heeft een paard nu exact nodig.
    Heeft ons huidige paard niet meer genoeg aan enkel gras in de zomer en hooi in de winter. Steeds vaker hoor je en lees je ook dat het bijvoeren van suplementen zoals vitamine E en selenium noodzakelijk is, maar is dit ook daadwerkelijk zo.

Bijvoeren van vitaminen en mineralen buiten gras en hooi is dit wel verantwoord. Is dit niet een van de oorzaken dat men steeds meer leest over hoefbevangenheid, maandagziekte etc etc.
    Als ik internet op ga is de verdeeldheid van vitaminen en mineralen toevoegen erg groot, en ook dierenartsen zijn het over deze materie steeds oneens.

De waarheid ligt ergens maar waar.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Re: paarden suplementen bijvoeren

Laat je paard zien dat het tekorten heeft? Bijvoorbeeld door ander gedrag of rare plekken op haar huid of iets anders dat je nog nooit gezien hebt?
    Als dit niet zo is, lijkt me dat niet nodig...
    Tip is misschien http://www.PaardNatuurlijk.nl, daar is veel over paarden en voeding te vinden. Via hun site kun je ook een boek bestellen dat zij geschreven hebben.
    Succes

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben het niet geheel eens met paardnatuurlijk, dat een paard volledig op gras en/of hooi zou kunnen leven. Onze weides zijn daarvoor veel te eenzijdig. In de natuur eet een paard ook meer dan alleen gras. Daarom zou ik altijd een minimale hoeveelheid krachtvoer bijvoeren, dan weet je in elk geval zeker dat er geen tekorten aan vitaminen en mineralen ontstaat.
    Overigens is dit niet alleen mijn mening; maar ook die van verschillende voedingsexpert/dierenartsen van wie ik les heb gehad. En daar vertouw ik toch meer op dan op PN.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Maar je geeft toch niet zomaar specifieke supplementen als er niets mankeert?
    Er is trouwens kortgeleden al zo'n soort topic geweest. Volgens mij begonnen door Whoopie, maar kan het verkeerd hebben hoor.

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee ik had het ook niet over supplementen, maar over krachtvoer. Als je krachtvoer geeft naast het hooi/gras, dan zijn er in principe geen supplementen nodig.

(En klopt, dit onderwerp komt telkens weer terug in diverse nieuwe topics. Maar ik vind het zo belangrijk dat ik er toch maar weer op reageer. )

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    Maar je geeft toch niet zomaar specifieke supplementen als er niets mankeert?
    Er is trouwens kortgeleden al zo'n soort topic geweest. Volgens mij begonnen door Whoopie, maar kan het verkeerd hebben hoor.

Klopt!
    Hier:

viewtopic.php?f=42&t=14502

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Het geven van kruiden is een heel andere zaak, ik heb het hier over chemische toevoegingen.

Mijn paard was vorige week hoefbevangen en omdat ik 2 DA,s heb stonden de meningen van beide loodrecht tegen over elkaar wat wel en echt niet geven.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nienie
    Laat je paard zien dat het tekorten heeft? Bijvoorbeeld door ander gedrag of rare plekken op haar huid of iets anders dat je nog nooit gezien hebt?
    Als dit niet zo is, lijkt me dat niet nodig...
    Tip is misschien http://www.PaardNatuurlijk.nl, daar is veel over paarden en voeding te vinden. Via hun site kun je ook een boek bestellen dat zij geschreven hebben.
    Succes

Bedankt voor de link en ga zeker eens kijken, echter met gemengde gevoelens. Nadat mijn merrie hoefbevangen is geworden waarschijnlijk door het eten van eikels en bladeren had ik 2 DA,s hier op bezoek. Ivm de spoedeisende hulp die we nodig hadden kon mijn eigen DA die we al 12 jaar hebben niet tijdig aanwezig zijn. Onze diagnose was koliek, paard lag en stond niet op, voelde enorm koud aan en rilde. Na haar toch overeind te hebben gekregen en een paar passen te hebben gelopen poepte ze, dus koliek was het dacht ik niet.
    Na 10 minuten kwam een DA uit Lozen die haar onderzocht en zij dat het of spierbevangenheid of hoefbevangenheid kon zijn en hij voor de zekerheid bloed afnam voor analyse. Na enkele spuiten te heben gegeven tegen krampen tegen voor de pijn is hij vertrokken om de dag erna terug te komen en haar weer in te enten.
    Hij liet tevens Metacam voor orale inname hier.

Wij hebben ons paard in de stal gezet, dik stro en op kleine porties hooi en lauw water.

De dag erna kreeg ik de uitslag van de bloedafname en deze liet geen beeld zien van spierbevangenheid of vergiftiging na het eten van eikels. Haar lever en nierwaarden waren perfect in orde op enkel de spierenzymen die 257 was wat uiterlijk 250 mocht zijn. Bij spierbevangenheid is ureum enorm verhoogd en de spierenzym waarden stijgen naar 800 of zelfs meer.

Nu over nemen van maatregelen over herstel gesproken komen 2 meningen van DA,s recht tegenover elkaar te staan.
    Terwijl de een zegt, karig staan laten enkele dagen en weinig bewegen, absoluut minder voedsel en zo karig mogelijk schrijft mijn eigen DA suplementen voor equipalazone en muscle protec dus vitamine E selenium vit. C. MSM etc.

De eerder genoemde DA is dus duidelijk tegen allerlei toevoegingen omdat hij de mening is dit voegt niets toe aan herstel.

Kijk, en hier zit onze bezorgdheid, wat is juist en wat is onjuist. Is het toevoegen van suplementen wel verantwoord.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat voor chemische toevoegingen hebje het dan over??
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Even voor de goede orde: Equipalazone is géén supplement maar een pijnstiller/ontstekingsremmer.
    Als de ene DA denkt aan een mogelijke verstoring van de spierfuncties ( liggen, koud worden etc) dan is ook het toedienen van Vit.E niet onlogisch. Deze vitamine, die je het best in combinatie met een kleine dosis selenium geeft, werkt spierherstel-bevorderend.
    Metacam is ook een pijnstiller/ontstekingsremmer.

Waarom je je zorgen maakt over 'supplementen' in dit specifieke geval is mij dus niet duidelijk. Buiten de vitamine E heb je die dus niet gekregen. Van belang is om op de bloeduitslag te kijken naar de LDH-waardes - als die verhoogd zijn is het toedienen van Vit.E/Sel. volstrekt logisch.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door johnannet
    Het geven van kruiden is een heel andere zaak, ik heb het hier over chemische toevoegingen.

Mijn paard was vorige week hoefbevangen en omdat ik 2 DA,s heb stonden de meningen van beide loodrecht tegen over elkaar wat wel en echt niet geven.
    Wat een onaardige reactie zeg.

Ook in kruiden/suplementen zitten veelal vitamines.

Ik probeer je alleen op weg te helpen, maar laat maar zitten hoor.

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Is dit onaardig ?

Het geven van kruiden is naar mijn mening een natuurlijk iets dat niets met chemische middelen gemeen heeft. Ik weet niet hoe je leest maar ik lees geen onaardige opmerking hierin hoor.

De vraagstelling is naar onze mening duidelijk en zou dit niet zo zijn komen er altijd opmerkingen dacht ik zodat deze een aanvulling zijn.

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    56

Moeilijk he, als twee profs een andere visie op het zelfde probleem geven. Heb er zelf ook voor gestaan toen mijn merrie vorig jaar hoefbevangen was. Je bent dan eigenlijk zo gefixeerd op het zo gauw mogelijk proberen te herstellen/stabiliseren van het proces, dat je eigenlijk een "recept/behandeling" wil horen van je veearts. En je niet nog in verwarring gebracht wil worden of je nu wel op het juiste pad zit .

Allen leiden er natuurlijk meerdere wegen naar het herstel, karig dieet lijkt mij altijd goed. tenslotte is het hele lichaam vervuild geraakt met allerlei toxische stoffen die de bevangenheid te weeg brengen er moet dus zoveel mogelijk afgevoerd worden en zo min mogelijk belast met suikers en eiwitten. Boxrust zijn de meningen oververdeeld, voor mijn gevoel was bijna niet bewegen ook niet echt geweldig omdat de de doorbloeding dan ook niet echt opgang blijft. Jas moest wel binnenstaan, omdat ik op een pensionstal stond die alleen over grasland beschikte en dat mocht nu juist niet. Alternatief was in de box en een paar keer per dag een klein stukje wandelen in het tempo wat ze zelf aangaf.

Maar dat terzijde...je had het over suppelementen. In dit geval begrijp ik uit je verhaal dat je iets gekregen hebt voor haar spieren? Ik meen me te herinneren dat mijn Va het er toen ook over had dat we dmv pijnstillers konden zorgen dat het paard uit de verkrampte hoefbevangen stand moest komen ivm risico op andere problemen zoals pees of spierproblemen boven op de hoefbevangenheid. Misschien is dat de insteek van jouw eigen veearts, het beschermen van de spieren vanwege het risico?
    En wat zegt deze dan over het wel of niet bewegen? Want in jouw verhaal komt het op mij over of daar het enige verschil in behandeling bij de twee VA ligt...

Succes met het herstel

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Hallo Jasmijntje,

Het is idd zéér moeilijk te begrijpen dat profs een behoorlijk onderscheidt maken in een behandelmethode tegen hoefbevangenheid. Wij hebben 14 jaar paarden en niet echt naar onze mening de balans verstoort door het geven van allerlei suplementen en krachtvoer. Ik heb het dan over onnodig bijvoeren.

Ook wij zijn er deze keer niet van gespaard gebleven een nare ervaring mee te maken en op dat moment gaan veel zaken door je heen. Maar wij zijn toch een van de velen die deze ervaring mee maken envan daar ook dit topic
    Ten eerste vroegen wij ons af voeren wij wel goed, wat deden we fout, en zijn onze faciliteiten voor onze 2 rakkers wel up-to-date.
    De ervaring met de eikels die volgens onze eerste DA de hoefbevangenheid heeft uitgelokt, zal zeker de druppel zijn geweest in het bekende hele emmertje.

Het doel van dit verhaal is niet zozeer dat wij geen vertrouwen hebben in onze eigen DA, maar eigenlijk gericht op het feit zijn toevoegingen zoals extra vitaminen en andere middelen wel zo goed om deze permanent bij te voederen. Verstoren deze wel-of-niet de natuurlijke balans .Mijn andere DA zegt dat je paarden ook zelf de kans moet geven zich te genezen en derhalve is hij geen fan van chemie, en vandaar onze onzekerheid.

Wat betreft de mening over bewegen ja/nee zijn de meningen echt verschillend. Een zegt absolute stalrust een paar dagen en de ander zegt laat haar kiezen of ze bewegen wil ja dan nee dus niet vast in de box zetten.

Tis niet zo zeer een topic wat gericht moet zijn op ons geval, maar ook voor vele anderen die met dit probleem te kampen hebben. Ik verzoek dan ook iedereen zijn of haar mening hier te plaatsen en een mening neer te zetten over voedingssuplementen vertrekken of niet verstrekken.
    Nu las ik een paar dagen geleden hier een artikel over groene klei ter ontgiftiging, zou dit een welkome toevoeging zijn om bepaalde verkeerde stoffen in het lichaam af te voeren ?

Wij voeren nu wel vitamine E bij in een middel dat muscle protect heet.

Mijn merrie begint stilaan weer op haar normale doen te komen, onze Ijslander plagen.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Met groene leem moet je wel oppassen vooral als je paardje net hoefbevangen is geweest denk ik persoonlijk, het kan nml heftige reacties geven. Als je wilt ontgiften dan zou ik met een zachtere methode beginnen bv Drainage compositum van de groene os. Dit zorgt ook voor totale reininging, ik gebruik dit bv ook in de zomer om de jeuk een beetje voor te blijven. Je zou dit een paar weken kunnen gebruiken en dan alsnog groene leem. Maar persoonlijk zou ik overleggen met iemand die hier meer verstand van heeft, vooral omdat je paard net ziek is geweest.

Of je wel dan niet supplementen wilt gebruiken is persoonlijk, afhankelijk ook van je paard, is je paard gezond dan zou ik het denk ik ook niet doen (voer wel een kruiden/vit mix bij omdat ze bijna geen brok krijgt). Maar is je paard niet in evenwicht waarom zou je dan geen supplementen geven?? Ik moet zeggen dat ik het juist positief vindt dat een da meer naar het geheel kijkt en andere dingen dan alleen medicijnen voorschrijft om je paard terug in evenwicht te brengen.

Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten