Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 19 van de 19

Topic: paarden suplementen bijvoeren

  1. #16

    Re: paarden suplementen bijvoeren

    Het doel van dit verhaal is niet zozeer dat wij geen vertrouwen hebben in onze eigen DA, maar eigenlijk gericht op het feit zijn toevoegingen zoals extra vitaminen en andere middelen wel zo goed om deze permanent bij te voederen. Verstoren deze wel-of-niet de natuurlijke balans .Mijn andere DA zegt dat je paarden ook zelf de kans moet geven zich te genezen en derhalve is hij geen fan van chemie, en vandaar onze onzekerheid.
    Je zult de middelen die je nu geeft (pijnstillers, Vit.E) toch niet permanent gaan geven?
    Je idee dat vitaminen de 'balans' verstoren en daardoor hoefbevangenheid zouden veroorzaken, is niet terecht. Hoefbevangenheid ontstaat meestal door een verstoring van de darmflora: dat kan (soms) ontstaan door bepaalde medicijnen maar vaker nog door een te snelle voerwisseling of domweg het hoge fructaangehalte in het gras. De bacterieën in de darmen sterven gedeeltelijk af, produceren gifstoffen en voilà.. hoefbevangenheid ligt op de loer.

    Overdosering van vitaminen heeft niet specifiek gevolgen zoals hoefbevangenheid; wél kunnen er dan hele andere problemen ontstaan.

    Vitamine E + Selenium werkt op het celniveau en dat kleine beetje wat je nu zult geven zal het paard geen schade van ondervinden.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

  2. #17
    Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    56
    Berichten
    206

    Re: paarden suplementen bijvoeren

    Groene leem kuur, zou ik nu ook niet zo snel geven als je paard nu bevangen is. Wat Whoopie zegt over de drainage van de Groene Os heb ik vorig jaar ook op aanraden van mijn veearts gegeven

    Een zelfherstellend vermogen van een paard geloof ik zeker in, alleen zijn er natuurlijk altijd factoren die dat kunnen belemmeren en je paard uit balans brengen. En dan kan dat in sommige gevallen nodig zijn om een suppelement bij te voeren, kijk maar naar Jilkse van Marianne mbt magnesium.

    Ook zit er in het ruwvoer van tegenwoordig niet altijd alle stoffen die een paard wel nodig zou kunnen hebben, alleen wat precies is uiteraard zo moeilijk te bepalen en per paard ook weer verschillend.

    Zelf geef ik mijn paarden geen krachtvoer met granen ed., ik gaf ze naast hun ruwvoer wel een suppelement bij die de tekorten in het hooi zouden moeten aanvullen...daarvoor gaf ik een heletijd vital van Pavo (had en en heb natuurlijk wel jonge paarden die zich nog in de groei bevonden).
    Alleen had ik daar op een gegeven moment geen goed gevoel meer bij, vraag me niet exact waarom maar dat voelde gewoon niet meer goed, zeker niet toen ik me meer ging verdiepen naar wat er allemaal in het suppelement zou zitten .

    Nu krijgen ze geen suppelement meer, daarvoor in de plaats krijgen ze beide wat 'save and sound van Dodson and Horrel'. Dat bestaat eigenlijk alleen uit kwalitatief hoge ruwvoeders en met zeer laag eiwit en suikers, geen onnodige toevoegingen mbt houdbaarheid e.d., maar wel wat vitamines en mineralen die ze tekort kunenn komen in hun hooi en welke de gevoelige darmstelsels van (ex) bevangenpaarden ondersteunen, welke tevens ook goed bruikbaar zijn bij koliekgevoelige paarden.

    Hier doen ze het naar mijn idee prima op, ze zijn goed in conditie, zien er zo op het oog goed uit en hebben (behalve nu een gebitsprobleempje) nooit meer ergen last van . Voorheen dat ze nog op het gras stonden hadden we toch regelmatig koliek achtige verschijnselen, met name de Noriker lijkt echt veel behoeft te hebben aan droge ruwe vezels. Anders raakt hij opgeblazen (gaskoliek) en van granen wordt hij druk in gedrag.

    Maar dit zijn uiteraard mijn bevindingen, bij mijn paarden. Dat is zo individueel, dat je daar geen globaal antwoord op kunt geven denk ik...

  3. #18
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Kaulille Belgie
    Berichten
    32

    Re: paarden suplementen bijvoeren

    Met groene leem moet je wel oppassen vooral als je paardje net hoefbevangen is geweest denk ik persoonlijk, het kan nml heftige reacties geven. Als je wilt ontgiften dan zou ik met een zachtere methode beginnen bv Drainage compositum van de groene os. Dit zorgt ook voor totale reininging,

    Een natuurlijke ondersteuning Whoopi om giftige stoffen af te voeren is dus niet verkeerd en dit gaan we zeker morgen halen of bestellen. Wat betreft de balans van onze merrie die is volgens de bloedanalyse toch mooi in orde, ben ik ook best wel tevreden mee. Dank je voor de tip



    Je zult de middelen die je nu geeft (pijnstillers, Vit.E) toch niet permanent gaan geven?
    Je idee dat vitaminen de 'balans' verstoren en daardoor hoefbevangenheid zouden veroorzaken, is niet terecht. Hoefbevangenheid ontstaat meestal door een verstoring van de darmflora: dat kan (soms) ontstaan door bepaalde medicijnen maar vaker nog door een te snelle voerwisseling of domweg het hoge fructaangehalte in het gras. De bacterieën in de darmen sterven gedeeltelijk af, produceren gifstoffen en voilà.. hoefbevangenheid ligt op de loer.

    Ik bedoelde ook niet dat vitaminen en mineralen de balans verstoren en dus hoefbevangenheid zouden veroorzaken. Dit zou denk ik kort door de bocht zijn. Ik denk wel dat extra vitaminepreparaten vaak nodeloos zijn en te snel worden gegeven. Elk jaar trekken wij bloed bij de paarden en hieruit kun je snel lezen wat een evenueel tekort is. Wellicht ben ik fout in de denkwijze dat paarden alles wat ze nodig hebben uit gras en hooi halen. Helaas bevatten onze grassen niet voldoende kruiden meer dus voederen we uit eigen oogst wat wortelen, peren en appels bij. Ook weer niet teveel in verband met de hoge eiwitten en suikers.

    Een zelfherstellend vermogen van een paard geloof ik zeker in, alleen zijn er natuurlijk altijd factoren die dat kunnen belemmeren en je paard uit balans brengen. En dan kan dat in sommige gevallen nodig zijn om een suppelement bij te voeren, kijk maar naar Jilkse van Marianne mbt magnesium.

    Absoluut correct want wie zou nu zijn paarden tekort willen doen. Dat is ook de reden waarom wij regelmatig bloed laten analyseren. Zou er een tekort zijn wordt dit natuurlijk bijgevoerd. Wij doen echter op aanraden van onze DA zonder redenen geen bijvoegingen voederen.

    Maar dit zijn uiteraard mijn bevindingen, bij mijn paarden. Dat is zo individueel, dat je daar geen globaal antwoord op kunt geven denk ik...

    Iedereen kent zijn eigen paarden het best, je ziet ze elke dag.
    Mijn Ijsje, mijn quartermerrie zijn vrij beweeglijke paarden en we hebben heel snel door als er iets niet goed zit.

  4. #19
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Kaulille Belgie
    Berichten
    32

    Re: paarden suplementen bijvoeren

    Je zult de middelen die je nu geeft (pijnstillers, Vit.E) toch niet permanent gaan geven?

    Nee absoluut niet want onze eigen DA is geen voorstander van toevoegingen die niet bijdragen aan een gezond paardenleven.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •