Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Vraag over hooiruif en -opslag

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Vraag over hooiruif en -opslag

    Ik heb voor de opslag van het hooi een zeecontainer van 12 m, lekker lang dus genoeg ruimte voor veel balen. Maar nu merk ik dat de balen die bovenop liggen, vlak onder het dak, nat zijn, rot dus. Toen het hooi van de zomer kwam hebben we de container volgestouwd. Wel met pallets op de grond, maar zo'n 250 balen erin dicht op elkaar gestapeld. De deuren hebben een paar weken lang opengestaan om te luchten, maar ik vrees nu dat dat niet genoeg is geweest om al het vocht eruit te krijgen. Kan dat kloppen? Of moet de container toch lek zijn?
    Voorheen, op mijn oude stal, was er wel wat meer ventilatiemogelijkheid, maar ook niet zo gek veel. Maar daar bleven de balen wel goed. Ik kan wel voor meer ventilatie zorgen door de grote deuren aan de voorkant open te zetten en aan de zijkant, halverwege, kan ook nog een kleine deur open, maar misschien is dat nog niet genoeg. Wat zou ik dan kunnen doen?
    Ik ben van plan volgend voorjaar de deuren permanent open te laten staan, en er tussen in een overdekte voerplaats te maken, zodat de ponies voor de container hooi kunnen eten. Ik wil nog 1 of 2 voerplaatsen maken op het verharde deel, en ben aan het zoeken naar de verschillende mogelijkheden hiervoor.
    Ik wil graag onbeperkt hooi voeren, maar vrees dat als mijn ponies dat makkelijk kunnen eten, ze snel vet zijn. De eetsnelheid moet dus wel beperkt worden.
    Die grote hooinetten lijken me erg handig, maar wel wat duur.... Een ruif zoals bij paard natuurlijk erg mooi, maar het hoeft niet zo vreselijk groot, en ik wil er meerdere, met plaats voor een paar kleine baaltjes. Ik heb nu een metalen krat en een winkelvoorraadkar op zijn achterkant waar ze uit eten. Als daar een rooster op kan liggen, zou dat al wat zijn. Maar hoe zorg ik ervoor dat zo'n rooster niet eruit getrokken kan worden, maar wel open kan om de krat te vullen?
    Ik las hier dat Mafhaf ook een ruif zelf heeft gemaakt, maar kan daar geen foto's van vinden. Zou je die nog eens willen plaatsen?

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: Vraag over hooiruif en -opslag

    het eerste wat in mij op kwam was dat het in een container hoe dan ook vochtig word! Dat moet toch ergens heen?? het kan niet weg dus slaat het neer op het hooi. Als je het open zou laten blijft alles net zo vochtig als buiten, maar gaat het normaal niet rotten

  3. #3
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Vraag over hooiruif en -opslag

    ik zit met hetzelfde probleem. Op bokt gaat er een heel topic over. Voor mij zaten er niet zoveel tips bij, maar misschien voor jou wel bij informatief en dan bij weidegang of zo.

    Ik sla zelf het hooi op in een caravan. niet ideaal maar goed. Wel goede ventilatie daar. en het ligt er maar 2 weken of zo, meer past er niet in.
    Ik geef hooi uit van die trekkerbanden, gaat prima, maar het eten gaat erg makkelijk. Ik denk er dus over om er hederarek over te spannen met een halve trekkerband erover om de punten af te dekken.Alleen zakt deze natuurlijk niet mee als het hooi bijna op is. lastig hoor.
    Een hoofruif is erg duur, daar heb ik deze week ook al naar gezocht. en het stof van het hooi komt dan in de luchtwegen van het paard omdat hij omhoog kijkt met eten.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •