Oorspronkelijk Geplaatst door
Tinky
Wat een titel he, maar daar gaat deze vraag wel over
Flynn is een jonge tinker (4 jaar), net ingereden maar er wordt nog amper op gereden en niet door mij. Wel zijn we allebei bezig met gymnastiseren (op de grond), in mijn geval voornamelijk een poging tot. Ontspanning, actief maar niet hard lopen, klein beetje buiging en stelling op de cirkel en vooral... evenwicht. Dat is allemaal leuk en aardig maar ik loop tegen een aantal dingen aan. Zo loopt hij op de cirkel het liefst met zijn hoofd vlak boven schofthoogte (niet extreem te hoog dus, maar zeker ook niet ontspannen) en is zijn hele lichaam compleet de andere kant op gebogen. Gedeeltelijk een kwestie van disrespect ontdek ik, want hij doet het al een stuk minder, maar het laatste stuk lijkt voornamelijk te gaan over evenwicht. Het lijkt wel alsof hij zich met zijn binnen achterbeen afzet naar buiten toe. (gevolg, paard kijkt naar buiten en gaat in de lijn hangen). Niet bepaald bevorderlijk dus.
Gisteren ben ik aan de slag gegaan door naast hem te lopen en zijn hoofd naar binnen te vragen (Zoals wim me dat in het zadel, en langer geleden ooit op de grond geleerd had, met als doel contact op de buiten teugel). Een paar keer was hij heel netjes naar binnen gesteld (of eigenlijk was het gewoon recht, maar beter als zo naar buiten),
maar hij hang voornamelijk. Als het hangen dan niet meer werkt komt 'tie naar binnen. Of hij loopt in een soort zijwaarts over zijn schouder weg.
Gedachtes die ik er over had gaan over snelheid. Hij is van zichzelf heel sloom, kan anderzijds wel tot actie aangezet worden, maar die actie trekt hij direct door in het extreme, dan gaat 'ie
te hard. Ik vermoed dat als hij leert om langzaam maar actief te lopen, dat het dan beter gaat. Dat wordt nog een hele kluif, actief houden en tegelijk niet te hard, maar daar is aan te werken
Punt twee, hij is natuurlijk nog jong.
Wat ik me vooral afvraag is of mensen dit herkennen, en hoe gaan jullie hiermee om? Wat is voor jullie de eerste stap, het belangrijkste? Ontspanning, tempo beheersing? Of zo heerlijk alles bij elkaar? En wat doen jullie met een paard wat graag in je leadrope/longeerlijn/whatever gaat hangen? Ik ben benieuwd!
Bladwijzers