Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Nut van berkentakken?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Nut van berkentakken?

De nachten op stal worden wat lang. Rengel kan zelf kiezen of ze binnen of buiten wil staan maar eens ze haar keuze gemaakt heeft moet ze zich daar de ganse nacht aan houden. Voorlopig kiest ze om samen met alle normal paarden binnen te staan. Ze wordt rond 16.30 u. door een stalgenoot op stal gezet met een pak hooi.
    Rond 8 u. 's morgens zet ik ze terug buiten. Ik vind die periode veel te lang. Dus ik zocht naar een bezigheid voor 's nachts. Ik ben aan een berkenboom geraakt die we nu is stukken van ongeveer 1 meter hebben gezaagd. Deze nacht heeft ze voor het eerst met de berk op stal gestaan . Ze heeft er leuk mee bezig geweest, stukken schors af en hij lag midden in de stal.

Nu vroeg ik me af of het eten van deze bast wijst op enige tekorten (mineralen, vitaminen, celstof,....)? Of eten ze dit gewoon uit verveling, honger? Kortom wie kan er mij meer vertellen over de zin en onzin van berk knabbelen.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Re: Nut van berkentakken?

offtopic: maar kun je iets meer uitleggen van dat ze zelf kan kiezen?

Als ze altijd binnen haar hooi krijgt zal ze altijd kiesen om naar binnen te gaan. Geef haar is hooi buiten anders, dan zal ze buiten willen blijven. Het zijn gewoonte dieren.

Berkentakken zijn gewoon lekker om aan te knabbelen. Paarden vinden het heerlijk om ze 'af te schillen' en op te eten, vooral de schilletjes zijn geliefd.
    Ik gooi iedere dag en stapel wilgentakken (familie van de berk) in de paddock. Het helpt verveling tegen te gaan en het is prima ruwvoer.

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    offtopic: maar kun je iets meer uitleggen van dat ze zelf kan kiezen?
    Er ligt eten buiten en eten in het stalletje binnen. Haar buurpaard wordt door haar baasje, door Rengel haar wei (kan niet anders) naar binnen gebracht. Op dat moment kan Rengel kiezen, buiten bij haar eten of binnen bij haar eten. Ze kiest binnen. Alle andere paarden staan dan ook al binnen. Ik denk dat de kuddegeest (veiligheid?) op dat moment opweegt tegen al de rest. Misschien is het ook wel het gure weer.
    Ik zou liever hebben dat ze buiten blijft hoor, nu moet ik elke dag de stal uitmesten
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Mijn paard gaat ook liever met de andere merrie mee naar binnen dan alleen buiten te blijven. Dan staan ze ook de hele tijd naar elkaar te roepen. Denk dat dat inderdaad de kuddegeest is.. Daarom gaan ze hier ook snachts naar binnen. Ik heb buiten een berkenstam liggen en idd dat is een geliefd sloopobject. Goed tegen verveling! Heb het idee dat ze hier wilg wel lekkerder vinden... Als de schil van de berk af is verliezen ze snel de intresse.
    Als je zorgt dat je paard zo kort mogelijk op stal staat en daar dan ook nog wat te doen heeft dnek ik dat je toch goed bezig ben hoor... Soms moet je er maar het beste van zien te maken he..
    Groetjes Nina

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    48

Waarschijnlijk niet nodig om te zeggen maar pas je wel op met takken in de stal? Ik heb ooit een keer gelezen dat een paard ook takken had in zijn stal om aan te knagen maar toen hij s; nachts ging liggen, heeft hij zijn oog behoorlijk beschadigd.

Bladwijzers

Forum Rechten