Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 114

Topic: Lange teugel, (o.a volgens P Bakker)

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Lange teugel, (o.a volgens P Bakker)

Die buitenteugel, daar zit ik nog weleens wat mee te emmeren.
    Over de schoft heen, of toch langs de achterhand... Iedere keer denk ik "Dit is het!" en iedere keer later kom ik er toch weer op terug

Langs de hoefslag gaat het over de schoft heen namelijk prima. Over de binnenhoefslag in een buiging en stelling gaat het ook super. Ook voor de zijgangen hou ik die buitenteugel over de schoft, en als ik over een diagnonaal van hand moet veranderen, en dus de leidsels naar de andere kant moet bewegen.
    Totdat ik recht moet oversteken van A naar C... Dat gaat voor geen meter, en dan heb ik heel veel steun aan de teugel langs de achterhand. Anders loopt hij ofwel in buiging en stelling met de leidsel over de schoft als buitenleidsel, ofwel hij loopt over de buitenschouder weg. Als ik dat dan even corrigeer komt hij wel recht, maar maakt hij er een zijgang van.
    Zal ongetwijfeld een fout van mijzelf zijn Ben alleen nog even zoekende wát die fout dan is

Groetjes, Lacuna

Als de buitenteugel langs de achterhand ligt, dan zet je ook druk op die teugel naar mijn idee. Dan is het toch logisch dat hij over de schouder wegloopt en er een zijgang van maakt?
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Oh en bij Wim wissel je soms af met de ene teugel achterom, dan weer beiden over de schoft, maar okee dit is een Piet bakker LT topic.
    Dat is het wat mij betrefd niet!!!! Er staat ook o.a Piet Bakker.(niet om afbreuk te doen aan R Bakker hoor)
    Persoonlijk vindt ik het juist leuk om verschillende manieren en meningen te horen, dan kun je daaruithalen wat je kunt gebruiken!!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik heb n.a.v. dit topic, voordat ik gisteren met LT begon, eerst wat fotootjes van de P Bakker methode gezocht. Op basis daarvan wilde ik in eerste instantie ook beginnen met de buitenteugel over de schoft heen. Annet kwam echter continu naar binnen toe, waardoor ik dus ook continu de buitenteugel moest oppakken om haar stuurbaar te houden. Tja, lange weg te gaan enzo
    In ieder geval, om die reden besloot ik om het eens te proberen met de teugel achterlangs, en daar reageerde ze ontzettend fijn op! Heel licht in de mond, regelmatig zakte de teugel langs haar benen naar beneden omdat er geen spanning op stond. Ze was soepel te sturen, en dus erg nageeflijk van voren, zonder te gaan "stofzuigen".
    Ach, er zijn ongetwijfeld vele methoden, en ik zeg ook niet dat dit onze methode gaat blijven, maar voorlopig bevalt dit goed
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Vanochtend ook weer eens geoefend met lange teugel, valt niet mee om Whoopie te motiveren, halverwege de lange zijde(is niet erg lang) stopt ze en heeft ze zoiets van krijg ik een worteltje (ik geef nooit iets op de lange zijde altijd pas na de bocht), alsik haar dan terug stuur begint ze nu achteruit naar binnen te lopen , weer iets nieuws .
    Ik denk dat ik haar in het vervolg maar voor moet zijn en moet stoppen na 4 goede passen.
    Het draven ging nu wel goed, dus dat is weer positief.

Met schouderbuiten komt ze steeds meer naar binnen totdat ze mij bijna plet tegen de muur, corrigeer ik dit met de buitenteugel dan gaat ze stilstaan, hebben jullie dat ook met je paard?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Ik kan je maar 1 ding van harte aanbevelen... vraag eens of Piet bij je kan komen. De problemen die je beschrijft zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Hij is hier heel goed in en je hebt het snel in de vingers. Het zijn wat handigheidjes gecombineerd met timing.

Scheelt je een hoop 'aanmodderen' (bedoel ik niet verkeerd hoor!)

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Met schouderbuiten komt ze steeds meer naar binnen totdat ze mij bijna plet tegen de muur, corrigeer ik dit met de buitenteugel dan gaat ze stilstaan, hebben jullie dat ook met je paard?
    Ik ben met schouder buiten begonnen aan 1 teugel (alleen een teugel aan de buitenkant). waarschijnlijk blokkeer je haar onbewust met de binnenteugel. Kijk eens of dit helpt. Gewoon achter je paard aan lopen in zone 5 over de hoefslag, en dan op een gegeven moment zone 4 innemen, een kleine ophouding maken, dit was bij mij altijd genoeg om een schouderbuitenwaarts te krijgen. Misschien als je paard dit dan snapt, dat je het ook makkelijker met 2 teugels kunt.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

@ Marleen , een les dat zou ik zeker graag willen maar Piet woont nogal ver weg en bij mij op stal zijn anderen er helemaal niet mee bezig, dus dat zit er voorlopig niet in denk ik.
    Mijn ouders wonen in Drenthe mischien dat ik wel een keer bij hem kan gaan kijken dan ben ik behoorlijk in de buurt.

Sandra bedankt voor de tip ik ga het proberen, hoop ik niet dat ze gewoon rechtdoor gaat lopen
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    Als de buitenteugel langs de achterhand ligt, dan zet je ook druk op die teugel naar mijn idee. Dan is het toch logisch dat hij over de schouder wegloopt en er een zijgang van maakt?
    zolang de buitenteugel langs de achterhand ligt, loopt hij niet over de buitenschouder weg, maar loopt hij correct rechtuit. Ok, we slingeren wel (maar van A naar C is ook wel een heel eind ) maar dat ligt puur en alleen aan mijn stuurkunsten, of liever gezegd het gebrek daaraan.
    Nu werk ik meestal met de buitenteugel over de schoft direct naar mijn hand. In wendingen, langs de hoefslag, in zijgangen etc werkt dat gewoon het prettigst, en ik heb het idee alsof ik beter en directer contact met de mond/neus van mn paard heb.

het "probleem" komt dus als ik de buitenteugel over de schoft naar mijn hand laat lopen en een rechte lijn wil maken buiten de hoefslag, zonder daarbij van hand te veranderen. Dan loopt hij over de buitenschouder weg, en bij een correctie van mijn kant, krijgen we een hele mooie zijgang, maar geen rechte lijn

Groetjes, Lacuna

Actief Forumlid kellybelly's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ik ben met schouder buiten begonnen aan 1 teugel (alleen een teugel aan de buitenkant). waarschijnlijk blokkeer je haar onbewust met de binnenteugel. Kijk eens of dit helpt. Gewoon achter je paard aan lopen in zone 5 over de hoefslag, en dan op een gegeven moment zone 4 innemen, een kleine ophouding maken, dit was bij mij altijd genoeg om een schouderbuitenwaarts te krijgen. Misschien als je paard dit dan snapt, dat je het ook makkelijker met 2 teugels kunt.
    Ik heb geen beeld sandra, bedoel je met buiten en binnen teugel ten opzichte van de bak? of ten opzichte van de buiging?

Ik heb van piet geleerd dat als ze de buiging verliest tijdens schouderbuitenwaarts (en weer terug komt naar de hoefslag waardoor je bijna geplet wordt) om dan met de binnenteugel (ten opzichte van de buiging) te vragen of ze weer buiging aan wil nemen. Inderdaad letten dat ze genoeg ruimte heeft aan de buitenkant van de buiging. Als ze dan stil gaat staan, wat heel erg logisch is en veel combinaties in het begin hebben, dan drijf je haar voorhand gewoon weer weg. Je moet dan ook opletten dat je je eigen tempo aanhoudt, en zelf blijft bewegen. Kans is aannemelijk dat ze dan weer buiging verliest, maar zo blijf je steeds proberen het midden te zoeken: corrigeren met je teugel zodat ze weer buiging aanneemt, maar niet te veel zodat ze niet stil gaat staan. Het midden zoeken. Een beetje hetzelfde idee als aandraven dus : ja, je moet wel draven, nee, niet te hard, maar dan niet terug in stap vallen, wel blijven draven....

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Ik was ook geinspireerd door eigelijk een demo op paard2008. Ik kan alleen enrgens meer vinden wie de beste man was die dit deed, maar hij liep iig ook waar P.Baker lopt en dus dicht op het paard.

Ik heb iig de dvd besteld maar heb ook nog wat vrage want ik snap er nog geen drol van.

Wat is namelijk het grote verschil met hoe chris irwin dit doet en piet..is dit alleen dat je dichter bij het paard loopt want de oefeningen zijn toch het zelfde?

Als ik 2 lijnen aandoe bij Diesel gaat hij meteen strekken en heel laag over de grond en dus zitten we vaak met mijn lijnen in de knoei, dus kan ik ok gewoon een longeersingelgebruiken om dit te voorkomen? En in welke gaatjes moet ik ze dan doen?

Ik heb het wel eens geprobeert zonder..en dan gewoon volte dingen maar omdat Diesel bijna geen schoft heeft ligt de lijn al snel als ik wat contact neem op zijn manen..ik neem aan dat er wel iets van contact moet zijn?

En dus mijn vraag is er contact of de lijn in een boog? Ik las al van marianne dat ze in een boog horen maar ik snap dan helemaal niet hoe je dan de oefeningen vraagt en op een cirkel is het helemaal lastig(als ik in het midden sta) want de buiten teugel blijft niet liggen en de binnen teugel ligt al snel op de grond als meneer zo laag blijft behalve als ik veel contact maak natuurlijk maar dat lijkt me niet de bedoeling.

en dan nog mijn vraag..zijn jullie teugels/touwen aan elkaar..dus in feite 1 of heb je er echt 2 losse. Ik heb touwen en ze hebben aan alle kanten clips dus ik kan ze als 1 maken maar ook als 2 losse..wat doen jullie en is jullie ervaring hierme?

Zoals jullie misschien wel duidelijk is..ik snap er nog geen drol van, maar wil het wel heel graag leren gewoon voor het afwisselen van het rijden en toch wat gymmastieken..hehe

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    37

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    Ik was ook geinspireerd door eigelijk een demo op paard2008. Ik kan alleen enrgens meer vinden wie de beste man was die dit deed, maar hij liep iig ook waar P.Baker lopt en dus dicht op het paard.
    Atjan Hop was dat volgens mij
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Lieke zoals PB het doet loop je op heuphoogte mee, je laat de teugels zoveel mogelijk in een boog dus bijna geen contact, als het nodig is maak je even een ophouding (neem je de teugel even aan) en je laat direct weer los wanneer het paard doet wat je vraagt. Je lichaam stuurt ook gedeeltelijk. op een volte loop je dus mee, dat zal denk ik het verschil zijn met Irwin die staat mischien in het midden en voor zover ik in kan schatten werkt die juist wel met teugelcontact (ik heb zijn dvd niet gezien hoor)??

Als je dit moeilijk vindt volg dan eerst de hoefslag je hebt dan aanleuning van de bak, oefeningen als schouderbinnen en buiten zijn dan vrij makkelijk om te proberen, schouderbuiten kunj e eigenlijk een beetje doen zoals Parelli alleen maak je de hoek kleiner zodat je paard meer moet ondertreden met zijn binnenachterbeen.

Ik heb de teugels aan een stuk, veel makkelijker en vooral niet te lang, ik heb er ook altijd rusie mee.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf

Irwin loopt ook mee, trouwens

Ik heb lange teugels uit 2 stukken, misschien minder handig, maar als paard zich in de rondte vastdraait, kan ik loslaten en heb ik geen paard in een lus gevangen. Liever losse einden.
    Nouja, met Lodash dan

May the horse be with you!

Ohja en nog iets met langeteugelen: ik kwam er, denk ik, achter waarom Lodash een kleine beetje ging schoppen in de Wimles. Onder exact dezelfde omstandigheden begon Susan namelijk ook een beetje geirriteerd te worden en een been op te tillen (doet ze anders nooit!).

Namelijk: ik probeer op een volte dan contact met de buitenteugel te houden, en die loopt achter de billen langs (in deze les). Ik wil dat paard buigt op volte, met de volte mee, gewoon, you know.

Gevolg: ik vraag mijn paard te duwen tegen een (lichte) druk, namelijk de druk van de buitenteugel langs de achterhand.
    Mijn übergeweldige paarden denken dan meteen: druk langs achterhand, dus wijken voor die druk. En daar staat dan die mens en die zegt: naar buiten, joh, mooi buigen op de volte.

Oftewel "Damned if I do, damned if I don't."

En dat ze daar geirriteerd/heftig van worden, vind ik volkomen terecht.

Hoe het dan wel moet, weet ik ook niet, trouwens.

May the horse be with you!

Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten