Hallo
Ik maak maar even een topic aan.
Marianne ben jij al aan het oefenen geweest met de dames, ik ben benieuwd.
Vandaag voor het eerst met Whoopie aan het oefenen geweest, ging best goed alleen liep ik te stuntelen met het touw zo nu en dan. En wat ik vooral lastig vindt is wanneer ik Whoopie schouderbuiten laat doen om dan in de hoek erna te zorgen dat ze doorloopt en dat ik op tijd van zijde verwissel.
Merk dat Whoopie het goed oppikt, het doorlopen op de hoefslag is geen probleem dit kent ze natuurlijk al van oefenigen aan de hand doen, ook de schouderbuiten ging vrij goed, deze oefening lijkt veel op de zijwaartsoefening van Parelli.
Ook heb ik wel vaker met dubbele lijnen gewerkt maar dan in de positie achter haar, dus lijnen zijn ook geen probleem.
Vindt het zelf ook lastig om de impuls/tempo erin te houden, heb even een drafje geprobeerd (had ik niet moeten doen), maar toen reageerde ze nogal zuur en draaide haar kont wat in omdat ik de zweep even gebruikte omdat ze niet aandraafde.
Dat moet ik leren wanneer het goed gaat juist stoppen en niet meer vragen.
Ik heb er trouwens voor gekozen om te werken met voedselbeloning maar alleen bij lange teugelwerk om het duidelijk te houden, ik heb ook iets gepakt toen ik begon en aan het eind het zakje weer uit mijn zak gedaan. Ik moet zeggen dat ging best goed, op een gegeven moment had ze wel de neiging om zich om te draaien, maar als ik nee zeg is het ook duidelijk. Ook loop ik naar hoofd voor een beloning en geef ik willekeurig een beloning dat werkte goed.
Goed ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld, ben trouwens blij dat ik een klein paard heb, lijkt mij moeilijker met een groot paard om van hand te verwisselen en het tempo bij te houden.
Vindt het trouwens mooi om te zien hoe weinig druk en teugelcontact er is bij deze methode.
Bladwijzers