Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: kleine shet, groot probleem?

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

kleine shet, groot probleem?

Een vriendin van mij vond haar wandelpaard eenzaam en heeft een kleine shet, Wiske, gaan halen bij een handelaar om Lucy, Merens, gezelschap te houden.
    Voorlopig is het nog gezelschap met een draadje er tussen want Lucy gedraagt zich nog wat overdonderend tov Wiske.

Natuurlijk krijgt Wiske aandacht en is het de bedoeling dat ze ook een beetje manieren leert. Zo zou mijn vriendin toch graag met Wiske rustig aan een halster of eventueel met een kindje er bovenop een wandeling maken. Hoe begin je daaraan? Juist je belt een vriendin die geacht wordt om toch iets meer te weten van zo'n dingen, juist Ikke dus.

Er waren niet echt de juiste tools voor handen. Ik had wel men stick en leadrope mee maar een shethalster had ik niet. Dan maar een gewoon halster.

Friendly ging perfect maar dan kwam het porcipine. Aan het hoofd prima. Maar dan de achterkant. Dit had ik nog nooit meegemaakt en mijn savy was duidelijk niet goed genoeg. Ik wist geen oplossing.
    Ik raak dus met de stick Wiske haar poep aan, geen reactie op fase 1,2en 3. Dan maar 4, en toen kwam het ipv te wijken voor de druk ging ze tegen de druk in en kwam gewoon in een soort side -ways mijn richting uitgebokt (schommelpaard achtig). Ik ben tegen beter weten in toch achteruit beginnen gaan en moest uiteindelijk de druk lossen. Wiske is rond mij beginnen circelen al bokkend. ik ben daarna rustig terug opnieuw begonnen en heb een ander plekje op haar achterkant uitgekozen. Resultaat idem als vorige poging.

DUS DRINGEND TIPS. IK MOET MORGEN WEER GAAN HELPEN. Er zal nu wel een klein shet halster zijn heb ik vernomen.

Daarna zijn we met haar op de straat gaan wandelen. Vriendin had dat de dag daarvoor ook gedaan en het ging goed zei ze en ze wilde dit terug doen. Ik dus mee. Wiske liep haar constant voorbij dus ik uitgelegd dat ze dan best direct van richting kan veranderen waardoor Wiske altijd terug achter haar komt. Uiteindelijk ging dit beter maar toch had ik nog altijd het gevoel dat we Wiske niet helemaal bij ons hadden.

Natuurlijk is zo'n shetje niet dezelfde grootte als mijn paard misschien zie ik dingen over het hoofd, moet ik misschien op mijn knieën gaan zitten ?
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Re: kleine shet, groot probleem?

Had je haar aan een lang touw? Anders is het misschien een idee om het touw wat korter te nemen zodat je haar hoofd bij zulke bokacties naar je toe kan vragen, voor je eigen veiligheid.

Mieke, is het een idee dat je je meerdere erkent in deze shet?

Je schreef zelf al dat je niet over genoeg Savvy beschikt. Wellicht ontstaan er nu hele gevaarlijke situaties en dat zou voor jullie allemaal ontzettend zonde zijn.

Aangezien je tips vraagt, voel ik me vrij om te antwoorden. Ik zou het paardje lekker gras laten eten, er even niks mee doen en iemand zoeken die al wat meer ervaring heeft.

Heel veel veiligheid en plezier gewenst.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Op zich ware woorden Roos, maar toch denk ik dat Mieke het best nog één keertje zou kunnen proberen. Gebeurt dan weer hetzelfde, haal er dan idd hulp bij.
    En ga niet met Wiske langs de weg wandelen zo lang je haar niet kunt verplaatsen dmv de porcupine game! Want ze geeft hiermee héél duidelijk aan dat ze het niet accepteert dat jij bepaalt hoe en wanneer zij beweegt, en dat kan langs de weg tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Als je je stick gebruikt om de porcupine game op de achterhand te spelen, dan kan ze je in principe niet raken want zo'n shettenbeen is niet langer dan je stick. Als je fase 4 van constante druk niet werkt en ze zo sterk is dat ze daar doorheen dramt in jouw richting, zodat jij achteruit gedwongen wordt, zoek dan naar een andere fase 4 die wél effectief is. Probeer het met ritmische druk (tap-tap-tap-TAP) en doe dat zo hard of zacht als nodig is. Doe wat nodig is om haar UIT jouw ruimte te krijgen en te houden, en om haar te laten wijken.

Oh en DENK er nog niet eens aan om hier een kindje op te zetten! Eerst opvoeden.

Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Mieke, is het een idee dat je je meerdere erkent in deze shet?
    Recht in de roos, Roos
    Beetje mijn probleem ik erken in alle paarden mijn meerdere. Dit is mijn groot werkpunt, zelfvertrouwen kweken. Met mijn eigen paard lukt het al goed omdat ik ze door en door ken.

Ik zie het net als jullie hoor, laat Wiske nog maar wat grazen en doen en geef het tijd. Heb ik ook tegen mijn vriendin gezegd. Wiske zit volgens mij niet goed in haar vel. Gezondheid en geest zit niet goed. Ik heb haar ook een pak boeken gegeven oa paardenpsychologie van Inge Teblick en het boek grondwerk van Inge T. Ook het boek van Parelli. Vandaag ga ik haar gewoon het level 1 pakket geven. Ik kan alleen mijn beperkte wijsheid doorgeven aan vriendin lief meer kan ik niet doen. Ze verwacht wel meer van mij omdat ze mij met mijn paard ziet omgaan en dat echt wel whow vindt. Ik ga vandaag nog eens met Wiske aan de slag en als het niet lukt ga ik haar eerlijk zeggen dat ze hulp van betere moet vragen.

Een kind op zetten zou ik ook nooooit doen maar toen mijn vriendin het gedaan heeft was ik er niet bij. Ik vind dit onverantwoord.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Goed plan Mieke.

Ik denk alleen niet dat met de tijd het probleem zich op zal lossen, ook al zit Wiske nu niet lekker in haar vel. Tuurlijk moet ze nog wennen van de verhuizing en alles en denk ik dat het verstandig is om niet al meteen heel veel van haar te vragen. Maar zo'n heftige reactie als ze jou gaf, dat heeft ze denk ik al eerder gedaan en met succes, óf er is nog nooit iemand geweest die haar geprobeerd heeft te vertellen wat ze moet doen, en in beide gevallen denk ik niet dat dit zich vanzelf oplost.

Maar wel goed dat je er niet zelf mee aan wilt blijven modderen!

En zeg gerust tegen je vriendin dat je het onverantwoord vindt om er een kind op te zetten! Kennelijk kijkt je vriendin toch wat tegen je op, dus hopelijk luistert ze dan ook naar je.

En als je vriendin zelf met Parelli wil beginnen, kun je haar misschien nog als tip meegeven dat ze dat dan eerst doet met haar andere paard, voor ze het met Wiske gaat proberen. Eerst wat ervaring op doen met een wat meewerkender paard.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Mieke wat herken ik dit verhaal: een shet en Parelli, je staat altijd voor onverwachte dingen!!!

Maar waarom zo snel??? Doe rustig aan, friendly lukt, porcupine voorhand ook, dus je bent een stap verder!!! En dan rustig uitbouwen, niet teveel verwachten van de shet (en jezelf) voor hem is het helemaal nieuw dus hij moet de tijd krijgen om te wennen aan mensen die toch iets met hem willen doen (in de eerste plaats opvoeden!).

De eerste keer dat ik porcupine deed met Bollie heb ik bijna een knap gekregen (en echt een gemene met oren in zijn nek en ontblote tanden) dat was dus ook niet het verwachte resultaat (met Parelli worden ze handelbaarder). Maar rustig aan verder gedaan, minder druk geven fase2-3 maar langer volhouden is bij mij toen de sleutel geweest!

En niet gaan wandelen (en zeker geen kind op rug) voor je alle 7 games met succes kan doorlopen...
    Je gaat zien als je de shet en jezelf de tijd geeft dan komt dat wel goed, maar ik zeg het nog eens niet teveel ineens... zodra W haar frank valt dan gaat het beslist veel sneller.

OOO wat zou ik graag komen helpen maar helaas het is hier veel te druk, waar staat hij ergens???
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

blij zijn met kleine stapjes, friendly en porcupine voorhand gingen prima. Achterkant lukt niet? morgen weer een dag.. laat porcupine voorhand eerste even bezinken, probeer eerst de driving. Bouw de band op met andere games en poetsen bv en probeer het dan nog eens.

Aangemeld
    Mar 2006

Effe een stukje achtergrondinfo.
    Het is niet de eerste gedachte van de vriendin dat ik Parelli doe met het Shetje. Ze zoekt gewoon hulp bij dingen die mis gaan. Nu hoop ik natuurlijk dat ze inziet hoe ver ze wel kan komen als ze het aanpakt zoals ik het haar voorschotel maar dat moet haar beslissing zijn en ik ga niks opdringen. Opdringen lukt bij paarden niet maar zeker niet bij mensen
    Level 1 pakket heb ik achtergelaten. Vraagt ze me volgende week weer om te komen dan doe ik dat met plezier, vraagt ze me niks meer even goede vrienden. Ik leg duizend keer uit dat het rustig aan moet maar ze willen het allemaal snel, snel....

Ik ben vandaag dus weer bij Wiske geweest en het ging wonder wel goed. Vriendin rustig uitgelegd dat ze van mijn part geen Parelli freak moet worden maar dat de eerste drie games best interessant zijn en dat ze die echt wel nodig heeft om veilig met paarden om te gaan.

Ik kreeg wel niet zo veel tijd om alles uit te leggen en voor te doen want het belgische weer viel redelijk nat uit.
    Wiske een touwhalstertje aangedaan en friendly game uitgelegd. Wiske reageerde heel goed op stick en string. Over naar porcipine, achterkant. Deze keer wilde ze weer terug richting mij komen maar ik heb gewoon mijn stick tegen haar poep gehouden, ze probeerde vooraan te ontsnappen maar eens waggelen met het touw hield haar tegen. Uiteindelijk zelf een beetje achteruit gegaan en plots had ze het beet, ze draaide mooi haar achterhand weg. Een dikke YES geroepen en lekker friendly. De tweede keer deed ze het perfect.
    De voorkant ging ook goed, dit kon al op fase twee met mijn vingers, zonder de stick.
    Driving achterkant ging ook iets minder goed, ze probeerde er onderuit te komen door te circlen ik heb haar geblokt met het touw en toen ging het ook goed. Ik ben telkens na twee stapjes gestopt en uitbundig beloond. Wiske leert snel het is wel een LB introvert type. Ze doet me een beetje aan mijn eigen paard denken.

Vriendin wilde dat ik haar Merens, Lucy, 7 jaar, de circling game leerde omdat ze graag wil longeren om Lucy sterker in de rug te maken. Ikke uitleggen dat dit niet kan zonder de eerst 3 games perfect te beheersen.

Lucy uit te wei gehaald, ikke weer slik kan ik dit wel. Man het ging ongelooflijk goed, mijn zelfvertrouwen ging pijlsnel de lucht in.
    Lucy proberen te lezen. Merens, opgegroeid in het wild in Frankrijk. Ze is nu 3 jaar hier. Ze is unconfident en RB (voor zover ik mee ben in heel dat verhaal). Ze zoekt echt een leider. Ze is een ongelooflijk gewoon puur dier. Hier zou ik echt graag mee aan de slag gaan. Ze kwam wel dicht in mijn bubbel en met een paar body blocks wist ze perfect tot waar ze bij mij kon komen, ze kwam niet dichter meer. Kennismaken met de stick, ze was een beetje bang maar na amper 1 minuutje rustig met low energie (ze kan niks energie op het hoofd hebben) kon ik haar overal aanraken. Porcipine hoofd, voor achter het ging goed. Driving achterhand man ik moest nog maar kijken of ze gaf me twee oogjes. Ik straalde gewoon. Verder durfde ik niet gaan tot ze ongeveer 2 meter van mij stond en ik dacht, 'k zal eens kijken of ik ze tot bij mij krijg met een zachte draw, gewoon bukken, touw wrijven en daar was ze het was bijna magisch dat gevoel.
    Mijn vriendin bleef aandringen op circling. Ik heb een klein stukje geprobeerd en toen ze een pas op de cirkel gezet had ben ik gestopt. Dit was genoeg voor dit dier. Ik wil echt niks druk gebruiken. Heb dit ook duidelijk gemaakt aan vriendin dat ze dit absoluut niet mag doen bij Lucy.

Ik hoop echt dat vriendin inziet dat het anders kan. Ze heeft me wel gevraagd om een korte samenvatting te maken van wat ik allemaal verteld heb. Ik heb duidelijk een missie

Wiske en Lucy staan op ongeveer 3 km van bij mij thuis, een belletje en ik sta bij hen. Nu maar wachten op dat belletje
    Joni Bentley

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

En ik straaaaaaaaaal met jou mee. Mag toch hoop ik?

Wees maar eens heel erg fier op jezelf.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

PRACHTIG Mieke, geloof in jezelf en je kan het

Ik duim dat ze bellen, want ik geloof dat dat goed is voor de paardjes EN voor jou!!!
    "Dromen komen uit..."

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Leuk om te lezen. Wat goed joh!!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Echt goed
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Oh Mieke, wat gaaf!
    3 meter gegroeid in, wat was het, 2 dagen?

GAHAAF!

May the horse be with you!

SUPER !
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten