Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 75

Topic: Wat voer je bij en waarom?

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Re: Wat voer je bij en waarom?

Met de pendel kan je zelf ook suggesties aandragen waarom het wel of niet goed zo zijn voor je paard. Ik pendel regelmatig met een goede vriendin van me. Je moet alleen wel duidelijke vragen stellen, waar alleen ja of nee op geantwoord kan worden.
    Misschien nog een idee om te doen? Weet je meteen waar je op moet letten bij een nieuw voer.

Verder dank voor de links!!! Kom steeds beter in alle voeder verhalen en achtergronden.

Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

nienie ja dat moet ik ook nog doen... maar goed ik heb hier de ingredienten enzo niet...
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Timbers
    Cavalor is hier in de buurt ook makkelijk te krijgen, ga ik me ook eens in verdiepen.
    Doe dat nou maar niet - het is zooi!
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Dat las ik net dus die mogelijkheid streep ik af
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Op advies van nieuwe bekapper geef ik sinds gisteren Speedy elke dag een scheutje olijfolie over z'n vitaminebrokjes. Keek op de fles en zag dat d'r onwijs veel vitamine e in olijfolie zit. Weet iemand of het nuttig is om dan ook nog vit. e-selenium-poeder bij te voeren, want dat heb 'k ook een tijd gedaan.

@ Timbers: Amar heeft vorig jaar 3 keer een acute allergie-aanval gekregen. Twee keer kreeg hij het na het werk. Hij was warm, zweetdeken op en vervolgens de staldeken. Bij die laatste deken kreeg hij binnen 30sec overal bulten. DA gebeld (was natuurlijk 22u...) die heeft Prednison gespoten en een langwerkende pijnstiller. Was het zo weer over. Maar ja, dat is natuurlijk geen oplossing van het probleem... Daarvoor heb ik een holistisch DA gebeld en zij heeft Amar een paar keer behandeld (oa acupunctuur). Ze kon geen reden geven voor de uitbraken, alleen dat Amar z'n emmer nogal vol zat. In die periode ben ik gestopt met dressuur en nu staan we dus op een andere stal waar hij overdag de wei op gaat. O ja, daarnaast voer ik ook nog wat kruiden die bij het houttype passen. Op die manier probeer ik zijn lever optimaal te laten werken. Dit moet allergie voorkomen.

@ nienie: ik voer geen Qi meer omdat ze op mijn nieuwe stal Cavalor voeren (ik las over E-nrs.. bij mijn weten zitten die niet in de muesli's maar ik zal dat even nagaan). Qi is goed voer, maar best prijzig. Als dat niet uitmaakt, zou ik het zeker doen. Amar vond het lekker (maar die vindt alles lekker).

Nog even over het pendelen: ik heb ooit eens mijn voer laten pendelen (was toen Marstall zonder haver) en er kwam uit dat het voer niets deed voor het paard. Nou da's gek, bij zulk goed voer. Wat bleek? Amar had een lintwormbesmetting! De pensionhouder had maar 1 spuit gebruikt, terwijl Amar er altijd 2 (of anderhalf) nodig heeft. Hij is 1.70 en weegt 640 kilo. Wat ik maar zeggen wil: dat pendelen geeft niet altijd het juist antwoord. Met dat voer was echt niks mis.

Hallo allemaal,
    Het valt me echt op dat zoveel van jullie als 'naturals' zijnde zoveel bijvoeren.. Ik dacht eigenlijk altijd dat een gewoon gezond paard dat geen marathon hoeft te lopen genoeg heeft aan gras en hooi? Geen aanval ofzo maar ik ben wel een beetje verbaasd.

Ja, ik doe het ook:
    Ik moet toegeven dat ik ook een paar handjes muesli geef aan mijn pony (24/7/ buiten) als ze gelopen/iets gedaan heeft, want ik kan het niet laten omdat ik het hooi dat ze krijgt niet zelf kan voeren dus wil ik zó graag iets geven. Daarnaast krijgt ze dan zo'n 3 a 4 vitaminekoeken per week (voor de zekerheid), maaaaaaaaar eigenlijk denk ik echt dat ze dit allemaal niet nodig heeft. Vooral als ik kijk wat mijn pony allemaal aan 'sportieve prestaties' moet leveren. In de winter rijd ik een stuk minder, misschien zo'n 3 keer per week, meestal buitenritjes. In de zomer wat meer en dan rijd ik vaker en ook langere ritten van 3 uur of langer. Maar mijn mérens komt uit de Ardennen en ze zal zich kapot hebben gelachen toen ze erachterkwam wat voor soort ritten ze moest doen met mij in vergelijking met wat ze in de Ardennen moest doen op een dagrit.

Veel mensen om mij heen geven verbazend gemakkelijk allerlei supplementen, verschillende soorten bijvoer, zaden, zemelen, granen, poedertjes etc. Bijna alle dingen die hier genoemd worden ken ik, maar alleen omdat ik iemand ken(de) die dat ook gaf. Ik dúrf er juist niks extra's in te gooien. Mijn pony is gezond doet het goed op gras en hooi, niks aan doen toch? Ik heb er een jaar over gedaan om een beetje muesli te durven geven na het rijden en dan alleen voor de psyche (die van mij dan). Ik denk er al heel lang over om een keer een kuur van groene leem te geven in het voorjaar maar ik heb het tot nu toe niet gedaan - nogmaals ik ben bang om er zomaar iets in te gooien, maar ik ga het toch proberen omdat mijn pony vaak last heeft van traanogen en misschien heeft dat iets te maken met afvalstoffen.

Ik denk serieus dat alle mueslis/brokken/slobber/equiral/vitaminekoeken/etc.etc. alleen maar bestaan om ons geld uit de zakken te kloppen. Die Equiral Qi is echt belachelijk duur zeg! Op mijn vorige (pension)stal kregen de paarden en ponnies standaard 2 keer per dag biks, zomer en winter (onderhouds - laag suiker - eiwit enzo enzo) zo'n 3/4 kilo totaal. Ik werd er gek van! Alle paarden daar waren te dik en dan vooral in de winter!
    Dan heb ik het natuurlijk niet over sportpaarden/wedstijdpaarden/endurance/ of zieke paarden. Daarvan geloof ik echt wel dat ze iets extra's nodig hebben.

By the way antheman: ik dacht juist dat Pavo nature's best juist laag zat in de suiker, het is de droogste, minst plakkerigste muesli die ik ken. Die plakkerige vinden ze meestal ook veel lekkerder, want daar zit meer melasse (= suiker) in. Hm, moet ik toch de zak nog eens lezen, die heb ik nog.
    groetjes, Alice

Bij mij opstal wordt Cavalor gevoerd. Omdat hier werd gezegd dat er E-nummers in zitten, heb ik meteen op de zak gekeken (Basefeed 2 en Performix), maar er is geen e-nr op te vinden. Ze zijn toch verplicht om dat erop te zetten, of ben ik nou gek?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vash en Ollie krijgen naast hun bix en ruwvoer dagelijks wortels bijgevoerd, een halve schep kruimels en een schepje zeewier. Van mij 1 à 2 keer per week gekookte lijnzaad en als supertraktatie 2x in de week een halve schep structuurmuesli van Subli. Gaat Vash helemaal van uit zijn dak zó lekker vindt hij dat. Dus hij krijgt het gewoon omdat hij het zo lekker vind. Heb nu een zak Slobber van Subli meegenomen, gaan we morgen eens geven. Met de regen van de laatste tijd heb ik behoefte om iets extra's te voeren, vandaar.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

@ lila,

Wat is voor jou een reden/gevoel om na al die regen iets extra's te voeren?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja...niet echt een concrete aanleiding hoor. Het is gewoon een gevoel. Vash en Ollie staan zonder dek, en het regent maar door en de bak is kletsnat. Ze zijn allebei goed fit, maar zo, de 2e helft van deze lange natte winter wil ik ze toch iets geven waarvan ik denk dat hun weerstand goed ondersteunt. Ik kreeg van de week toen ik bij ze was hier zo een gevoel over.
    En ik vind dat ik meer m'n intuïtie moet volgen . Toen ik de slobber zag dacht ik: ja! Vandaar....niets voor mij eigenlijk

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Alice, de reden waarom de paarden zoveel extraatjes krijgen is omdat alleen gras en hooi niet genoeg is. Ten eerste komen ze zo een hoop tekort. In de natuur eten ze nl niet alleen gras maar ook veel kruiden. En dat missen de Nederlandse weiden. Dus toevoegingen en suplementen zijn dan een uitkomst.
    Bovendien leven paarden in het wild heel anders. Hier staan ze of op stal of in een weide waar ze niet kilometers kunnen trekken. Omdat wij dan gaan rijden oid hebben net wat extra's nodig. En dan geven we muesli ed bij.

Shiva krijgt de Reform Kruidenmuesli van Havens. Ik had eerst de Havens muesli zonder haver. Dan kreeg ze er ook nog weidemix bij. Maar dat vond ze niet lekker. Ze at het gewoon echt niet op. En Shiva en iets niet eten, dan is heel zeldzaam.
    Dus rondgekeken en de kruidenmuesli aangeschaft. Die vind ze heerlijk!!! Daar mogen geen extra kruiden aan toegevoegd worden omdat dat er al in zit.
    Ze heeft zeer weinig nodig, ze krijgt van mij 1/2 kg per dag. Dat is genoeg voor haar.
    Verder kijk ik ook naar haar, ze ziet er op het moment suerpgezond uit, zit echt lekker in haar vel.

HAVENS Reform-Kruiden-Muesli
    Speciale kruidenmuesli met extreem laag eiwit-gehalte en extra natuurkruiden en aetherische olien. Als aanvulling of (evt. tijdelijk als kuur) als compleet paardenvoer te voeren (naast voldoende ruwvoer).

HOEFBEVANGENHEID bij PONY'S
    Muesli-zonder-Haver of Reform-Kruiden-Muesli kunnen ook een uitkomst zijn voor pony's (of paarden) die hoefbevangenheid hebben (gehad).

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik voerde diesel altijd een kwart reform kruiden museli van havens, maar ik ben er van af gestapt omdat er veel suikers in zitten.

Slobber zou ik graag geven, omdat diesel het heerlijk vind. Maar omdat sommige paarden daarvan aan de dunne gaan vraag ik me af of het wel zo gezond is om dat structureel te geven?

Verder moet ik vaak voer weggeven of weggooien, omdat ik het niet optijd op krijg, dat vind ik zonde!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Komt wel goed denk met 1x per week voeren. Het oude paardje ga ik wat vaker geven. Die is bijna 36 en wordt nu erg schraal op d'r kont. Maar ik hou de diarree in de gaten, want dat willen nou net weer niet natuurlijk! Ik heb het vanochtend voor het eerst gegeven, een slabak vol gemaakt....1 liter water en met eenzelfde volume slobber. Het was nog een beetje warm toen ze het kregen. Vash is altijd best kritisch, maar omdat hij de structuurmuesli van Subli ook al heerlijk vindt had ik goede hoop. Ollie is een stofzuiger....die eet altijd álles. Niet teveel gegeven, denk dat het al met al 3/4 voerschep is geweest voor Vash en ook zo'n schep voor Ollie. Anita en de oude pony hebben de rest verdeeld. smullen, allevier. De zak is 7,5 kg en is tot juni houdbaar. Volgende keer ga ik iets meer maken, dan hebben de anderen ook wat meer.

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten