Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: weidepomp, drinkbak vraagje

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

weidepomp, drinkbak vraagje

ik zoek iets voor in de wei. We hebben nu een badkuip, maar dat is soms best lastig vullen met je kruiwagen en een bak vol water etc

Ik heb een weidepomp gevonden, die op marktplaats nog wel te betalen zijn. Maar aangezien ik in pension sta wil ik er niet teveel geld aan uitgeven.

Maar nu vroeg ik me af, de automatische drinkbakken met zo'n lepel die in de stallen hangen, moet je die aansluiten op het waternet of kun je dat ook gewoon in de sloot hangen? Het water kan namelijk alleen uit de sloot gehaald worden via een drinksysteem.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Re: weidepomp, drinkbak vraagje

Ik denk zo dat je wel druk nodig hebt, die is er in de sloot niet. Wat ook een optie is, is een put slaan, maar hiervoor heb je wel een vergunning nodig hoorde ik.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Wat ook een optie is, is een put slaan, maar hiervoor heb je wel een vergunning nodig hoorde ik.
    En veel geld, want een put laten slaan voor grondwater is duur - kost zo een paar duizend euro
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Kan je niet gewoon met jerrycans in de krui rijden? Handiger dan een open bak in ieder geval.
    Surrender to fun!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Of wat dacht je van een vat met een kraantje op een aanhanger?

Onder voorbehoud, want ik ben geen techneut, maar:
    Automatische drinkbakken via de sloot kan volgens mij niet. Er moet in ieder geval druk op staan, dus dan zou je al een generator (ofzo) moeten hebben die alles continu actief rondpompt. Bovendien pomp je via een sloot ook troepjes op, en zitten je leidingen op de lange duur waarschijnlijk verstopt. Tot slot weet ik niet of je zo'n systeem wettelijk mag hebben. Ik zou me zomaar voor kunnen stellen dat dat hier in NL om allerlei redenen niet mag (hygiene, bacteriehaarden, enz. enz.).

Je hebt wel van die koeiedrinksystemen voor in de wei, en volgens mij moet het mogelijk zijn zoiets op een sloot aan te sluiten. Dan moet de koe zelf actief de lepel heen en weer bewegen, waarmee hij dus zelf een pompbeweging genereert. Op agradi.nl staat zo'n pomp die ik bedoel, het heet daar een weidepomp:
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

ik sleep al maanden 30 litertonnen met water door de wei. Er passen precies 2 volle tonnen in 1 kruiwagen, dus het gaat best snel.
    ik heb nog zo';n drinkbak liggen als hierboven,maar die gaat veel te zwaar voor paarden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik herstel nog van een lichte whiplash dus tillen, kruiwagen rijden etc is niet echt goed voor me. Ik rij wel steeds het hooi en dat gaat goed, maar dat is ook mijn grens.

Het is niet heel ver dus ik ga waarschijnlijk een tuinslang kopen (dan ben ik ongeveer 30 euro kwijt), dan kan ik hem steeds vol laten lopen

Wij hebben ook zo'n waterpomp waarbij ze het er zelf uitpompen, zelfs de jaarlingen konden het er zo uitpompen dus zo zwaar is het niet volgens mij. Nieuw zijn ze volgens mij wel prijzig, maar een ouder model via MP is volgens mij niet zo heule duur.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

die weidepompen zijn voor 30 a 50 euro te krijgen op marktplaats. Maar onze sloot is best wel vies dus ik ga voor de tuinslang! Er kan een heleboel in de badkuip en ze zijn maar met 2 dus dat is maximaal 2x per maand vullen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diesel_
    Er kan een heleboel in de badkuip en ze zijn maar met 2 dus dat is maximaal 2x per maand vullen!
    Wordt het water dan niet heel erg vies in zo'n lange tijd? Zou de badkuip toch wel regelmatig schoonmaken en water verversen.
    Surrender to fun!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Als het zo koud is als nu is minder verversen denk ik geen ramp, maar in de zomer kan dat echt niet.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

ik vind het niet vies in de winter. In de zomer moet ik hiet niet zelf doen, dan staan er meerder altijd buiten en doet de boer het.

Als ik kon zou het wel vaker verversen, maar dat kan ik nu gewoon niet en ik kan het ook niet steeds van mijn verzorgster verlangen. Dat water is erg zwaar en het is 200meter lopen, ook door ongelijke wei en hobbels etc. Ze hebben het verder prima, altijd buiten, bijna altijd hooi tot hun beschikking, ze staan niet in de blubber, veilige omheining. Dat water dat moet maar even zo.

ik sleep al maanden 30 litertonnen met water door de wei.
    ... is een hele lange tuinslang niet handiger? Ik heb er twee aan elkaar gekoppeld en heb dan zo'n 75 meter slanglengte.
    Ik heb in huis een kraantje laten aanleggen op het verwarmingsysteem van het huis ( via de HR ketel) - zo heb ik ook in de winter altijd water van 20 graden. Daarmee was ik (niet in de winter!) ook altijd de paarden mee. Een hele lange tuinslang met een grote haspel eraan en klaar is Kees. Nou ja Kees, ik dan hé.
    Fundamentally, there is only one horsemanship - the kind that puts the horse first and helps it to become the very best horse it can be.
    Handige websites]http://www.landenreizen.nl[/url]<!-- m --> en <!-- m -->http://www.ffstappen.nl<!-- m -->

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marianne
    ik sleep al maanden 30 litertonnen met water door de wei.
    ... is een hele lange tuinslang niet handiger? Ik heb er twee aan elkaar gekoppeld en heb dan zo'n 75 meter slanglengte.
    Ik heb in huis een kraantje laten aanleggen op het verwarmingsysteem van het huis ( via de HR ketel) - zo heb ik ook in de winter altijd water van 20 graden. Daarmee was ik (niet in de winter!) ook altijd de paarden mee. Een hele lange tuinslang met een grote haspel eraan en klaar is Kees. Nou ja Kees, ik dan hé.
    probleem voor mij is dat ik het net aan red met 150 meter.

De allergoedkoopste kust me 5 euro per 20 meter en een gewapende (wat toch eigenlijk wel beter is) kost me 50 euro per 50 meter. Dat word me even te veel aangezien ik nog in pension sta!
    Ik heb nu zo'n witte ton gekocht met rode schroefdeksel (worden ook wel gebruikt bij survial en kanoneen). Er kan 54 liter en, dat heb ik vandaag mee de wei in genomen in een kruiwagen met daarnaast nog hooi (scheelt ook weer een keer lopen en het water klots er niet uit).

Ik heb dus een pony met stokmaat 1,30 en een mini appaloosa veulentje. Ik vraag me wel waf wat ze in de winter nou gemiddeld op een dag drinken aan liters? In de zomer zal het vele mate meer zijn, maar iemand daar een schatting van?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten